Bigumigu'dan etraflıca duyurduğumuz hareketimizin bir özetini ve yayılma hikayesini buradan da duyurmak ve yayılım hikayesinin bir özetini yazmak istedim.
31 Temmuz 2008
Aylardır yasaklı olan YouTube videolarını kullanamadığımız için yoğun olarak kullandığımız DailyMotion sitesi erişime kapatıldı. Fırat'ın özellikle animasyon videolarını yayınladığı blogu Animatik Sentetik'in tüm içeriği Fırat'ın kendi elleriyle DailyMotion'a yüklediği videolardan oluşuyordu. Fırat bu duruma tepkisiz kalınmaması için Bigumigu'da bu haberi yayınladı. Daha sonra aynı metni kendi blogu Elma+Alt+Shift'e de yerleştirdi ve bir çok kişi bu metne bloglarında bağlantı verdiler.
Bigumigu'daki haberin altında hem ateşli tartışmalar, hem de bir sürü eylem önerisi yapıldı. Bu arada sorunun genel olarak tespiti de, sansüre izin veren yasanın değişmesi için konunun öneminin daha geniş kitlelere anlatılması olarak yapıldı.
14 Ağustos 2008 Perşembe
Elma+Alt+Shift'e giren ziyaretçiler "Bu siteye erişim mahkeme kararıyla engellenmiştir" ibaresiyle karşılaşıp şoka girdiler. FriendFeed üzerinden yapılan konuşmalarda sitenin mahkemece değil, bizzat sahibi Fırat tarafından kapatıldığı anlaşılınca eylemdeki potansiyeli gören başka kişiler de sitelerini kapatmaya başladılar. Selim, Anafikir.com/sansur adresine bir kod yerleştirerek teknik bilgisi yeterli olmayanların da kodu kopyalayıp yapıştırarak kendi sitelerini kapatmalarını sağlayacak bir adres hazırladı. Konuyu kısaca özetleyen bir haberi Bigumigu'da yayınladık ve hem kampanyanın gelişimini izleyip duyurduk, hem de daha geniş kitlelerin desteğini talep ettik. Kodu Uğur hazırlamıştı. Bu kod sayesinde ziyaretçi engelleme metnine tıkladığında kampanya sitesine giderek bilgi alabiliyor, daha sonra da kampanya sitesinden asıl siteye yönlenebiliyordu. Siteleri tamamen kapatma yerine bu mesajlı geçiş yöntemini benimsediğimiz içinb bazı arkadaşlardan eleştiriler alsak da, yapılmakta olan eylemin amacının net olarak anlatılması için bu yöntemin daha uygun olduğu daha sonra anlaşıldı.
Haber bir eylem olarak yayılmaya başlar başlamaz katılımları da duymaya başladık. Bigumigu'da ve FriendFeed'de kampanyaya katılan siteler bir bir kendilerini duyurmaya başladılar. Selim anafikir.com/sansur adresinde katılımcı sitelerin bir listesini de sürekli güncelleyerek duyurdu.
Kampanyaya "Geleceğin İnternetinin Önizlemesini Yapıyoruz" adı verildi ve bu deneye herkesin katılması için aynı gün Facebook grubu da kuruldu. Bu arada Ekşi Sözlük'te de kampanyayla ilgili bir başlık açılmış ve konu tartışılmaya başlanmıştı.
Birinci gün kampanya büyük bir hızla yayılırken bloglardan sonra ticari sitelerden ilk büyük destek sinema.com'dan geldi. Sinema.com sitesi kodumuzu kullanarak kampanyaya tam destek verdi ve kendini geçici olarak kapattı. Özge Özberk'in resmi hayran sitesi de kampanyaya destek için kapandı.
O gün haberi yayınlayan ilk ulusal medya kuruluşu MKY Medya'nın sitelerinden Yahoyt oldu. Bu arada bağlantısı olan kişiler ulusal gazete ve televozyonlara da haberi ulaştırmaya çalışıyordu.
15 Ağustos 2008 Cuma
Cuma günü kampanya Radikal, İhlas Haber Ajansı, Hürriyet, CNN Türk, Marketing Türkiye ve MediaCat'in internet sitelerinde haber oldu. Henüz ana mecralar olan televizyon ve gazetelere çıkamamıştık ama internette kampanya büyük bir hızla yayılıyordu.
Bu site kapatma eylemi için 20 Ağustos 2008 Çarşamba gecesini sontarih olarak duyurduk. Bu geceden itibaren kampanyada yeni faza geçilmesi için çalışmalara başladık.
Cuma günü Webiki.tv bir tanıtım videosu hazırladı, bu arada blogunu, sitesini nasıl kampanyaya dahil edeceğini bilmeyenler için tanıtım videoları, şablonlar sitelere koyuldu.
16 Ağustos 2008 Cumartesi
Medyakronik konuyu haber yaptı. Aynı gün uluslarası sosyal reklam kampanyalarını duyuran Osocio.org sitesi kampanyayı haber yaparak uluslararası alanda da kampanyanın ses getirmesine ön ayak oldu. Fav.or.it gibi kaynaklar Osocio'nun haberini yaydılar.
17 Ağustos 2008 Pazar
NTVMSNBC.com kampanya önderleriyle konuşarak internetteki ilk özgün haberi hazırlayıp yayınladı. Aynı gün dünyanın en çok takip edilen internet iş blogu TechCrunch da bir haber yaparak kampanyadan bir anda tüm internet girişimcilerinin haberdar olmasına yardımcı oldu. Konu Digg sitesinde de haber oldu, metblogs'da da. Bu yayınlarda kampanya destekçisi arkadaşlarımızın bireysel çabaları büyük önem taşıyordu.
18 Ağustos 2008 Pazartesi
Bigumigu'da eylemin bitmesine üç gün kala yeni aşamada neler yapılabileceği konuşulmaya ve fikirler uçuşmaya başladı. Bu arada Deniz ve Fırat kampanya için bir internet sitesinin yapımına başladılar. Katılımcı site sayısı 200'lerdeyken Zargan.com gibi büyük bir kaynak sitesinin kampanyaya katılımı herkese büyük bir sevinç verdi. Aynı gün başka bir bomba da Çarşı'dan geldi. Beşiktaş'ın dünyaca ünlü muhalif taraftar grubu Çarşı da sitesini kapatarak eyleme destek verdiğini açıkladı. Sansürün varlığını ve tehlikesini geniş kitlelere yayma amacındaki kampanyamız için bu büyük taraftar grubunun desteği çok anlamlıydı.
19 Ağustos 2008 Salı
Milliyet gazetesinin Cafe ekinde Menderes Özel konuyu köşesinde yazdı. Bu, basılı mecradaki ilk bahsimiz oldu. Salı günü Böbiler.org sitesi de site üstüne bir kapatma düğmesi yerleştirerek sitenin istenilen zaman sansürlenebileceği bir ironik mekanizmayla kampanyayı yaydı ve bize de daha sonraki fazlar için çok güzel bir fikir verdi. O güne kadar kampanyayı duyurma vazifesiyle kapanmamış olan Bigumigu.com olarak biz de siteyi kapalı sitelerin arasına alarak kampanyanın sona ermesine bir gün kala heyecanı yükseltmeye çalıştık. Müzik grubu Gevende de kendi sitesini kapattı.
20 Ağustos 2008 Çarşamba
Kampanyanın son gününe gelmiştik. Bigumigu.com'un bloglara yerleştirilebilen ve rasgele bigu haberleri gösteren haber kutusunu kampanya haberine yönlendirdik. 300 olacak mıyız derken 400'e yaklaştık. Alkışlarla Yaşıyorum sitesi kapandı. 441 siteye ulaştığımızda kampanyanın süresini uzatmamızı isteyen katılımcılar oldu. Kampanyaya ilk günden bu tarihi duyarak katılan kişilere saygısızlık olacağından süreyi uzatmadık ve Çarşamba gecesi kapalı sitelerdeki "Bu site kendi kararıyla erişime engellenmiştir" yazılarındaki bağlantıları sansuresansur.org sitesine yönlendirerek kampanya sitesini açtık.
21 Ağustos 2008 Perşembe
Sabah gazetesi konuyu haber yaptı. Sabah'ın genel yayın yönetmeni Ergun Babahan da konuyu köşe yazısında irdeleyerek internet sansürünün tehlikesine karşı uyarıda bulundu. Kampanya tahmin ettiğimizden daha büyük bir ses getirmeye -sonunda- başlamıştı. Bu arada Sansüre Sansür sitesinden kampanyanın yeni aşamaları için sitelere yerleştirilebilecek banner'lar, kampanya manifestosu ve basında haber olan yerler yayınlandı. Buradan bir de poster tasarlama hareketi başlatıldı. Katılımcı afişlerin sergilenmesi için olanaklar araştırılmaya başlandı.
22 Ağustos 2008 Cuma
Milliyet gazetesi internet sansürünü manşetten haber yaptı! Bu, kampanyanın zirve noktası olarak kayıtlara geçti. Günün diğer bombası da gece geldi; Financial Times viral hareketimizi haber yaptı.
23 Ağustos 2008 Cumartesi
Radikal Cumartesi ekinde kampanyanın önderleri ve katılımcılarıyla yapılan bir röportaj yayınlandı. NTV, Selim'le yaptığı bir röportajı haber bültenlerinde yayınlayarak kampanyayı duyurdu. Financial Times Weekend ekinde internette te yayınlanan haber yayınlandı.
26 Ağustos 2008 Salı
İngiliz The Guardian haberi kampanyanın YouTube'un Türkiye'de açılmasını sağladığını da belirterek yayınladı. İtalyan La Stampa konuyu gündeme taşıdı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder