12 Şubat 2006 Pazar

Muhammed karikatürleri, komplo teorileri

Çok can sıkıcı şeyler oluyor. Soğuk savaş sonrasında dünyadaki yeni büyük kutuplaşmanın tam olarak sağlanması için son taşlar da yerine oturmaya başlıyor.

Şu medeniyetler çatışması lafının ilk defa W. Bush amcanın ağzından çıktığını da hatırlatarak bir komplo teorisi cimnastiği yapmak istiyorum. Muhammed karikatürleriyle başlamış gibi görünen kışkırtma sürecinin aslında bir süredir denenmekte olan bir yöntemin sadece bir halkası olduğuna inanıyorum. Bu iddiamı iki olaya dayandırarak oluşturdum.

Birincisi Hürriyet gazetesinde Mehmet Y. Yılmaz'ın yazısından öğrendiğim önemli bir detay: Bu karikatürler Danimarka'da 3 ay önce yayımlanmışlar. Bunca zaman sonra birdenbire yeniden gündeme gelmeleri şaşırtıcı değil mi?

Dikkatimi çeken diğer olay da forward maillerle, yani herkesin birbirine yönlerdirdiği, değiştirmeden gönderdiği e-postalarla ilgili. Komik filmlerin internette maille dolaşması alışık olduğumuz bir şey fakat bir süredir maillerle gezen bazı Avrupa ülkesi tv kanallarından alınmış küçük kliplerin ilginç bir ortak noktası var. Bunlarda Arap ya da müslüman bazı kişilerin görüntüleri üzerinde komik müzikler ya da efektler eklenmiş ve başka kültürlerin adetleri mizah unsuru yapılmış. Yıllar önce ülkemizde bir haber programı, Aczmendi tarikatının ayin görüntüleri üzerine heavy metal müzik çaldığında tv başında ben de gülmüştüm ama şimdi batıda bunların yapılıp, buralarda maille dolaşması aklıma sadece önemli bir konuda oldukça yumuşak olan bir karnın kaşınması olasılığını getiriyor.

Bir de bugünkü Radikal gazetesinde bir fotoğraf gördüm, pek rahatsız ediciydi: Yeni Delhi'de çekilmiş. Yerde bir Danimarka bayrağı, 8-10 yaşlarında bir erkek çocuğu bayrağın üzerine işiyor, etrafındaki büyük amcaları gevrek gevrek gülüyor, çiş bayrağın yanından süzülüp çocuğun çıplak ayaklarını ıslatıyor.

2 yorum:

  1. Medeniyetler Çatışması lafının, Amerikan politikasının 'ön yüzü' Bush yönetiminden çıktığını zannetmiyorum, o böyle 'analitik' bir söylem içinde değil, Şer Ekseni'nden falan bahsediyor, tamamen taraflı...

    Ancak yine de, gösterdiğin kaynağın yönü doğru; Medeniyetler Çatışması fikri, Amerikan çıkarına çalıştığı söylenen (ki bu muhtemelen Perinçek'ten Wikipedia'ya kadar geniş bir yelpazede) akademisyen Huntington'in icadı.

    Benzer şekilde, bir başka 'think tank' Fukuyama da Tarihin Sonu olarak nitelendirmişti Soğuk Savaş'ın sonunu... Eğer bu teoriler, Amerikan politikası için masterplan niteliğindeyse veya kendi kendini gerçekleştiren kehanetler olarak görülecekse, Çatışma ancak kısa vadedeki bir öngörü olabilir. Ben asıl uzun erimde Fukuyama'nınkinin gerçekleşmesinden korkuyorum...

    YanıtlaSil
  2. Haklısın Selçuk, aslında W.'nun ağzından duymuştuk ilk dememin sebebi, hazretlerinin bir konuşmasında yanlışlıkla bu tanımı kullanmasıydı. Yani onun icadı değil de, onun körü körüne sarıldığı bir fikir muhtemelen. Aydınlatıcı yorumun için teşekkürler.

    Peki buna ne dersiniz: Bir üretici, polemiğe neden olan karikarürlerden birini tişörtlere basıyor ve satışa sunmaya hazırlanıyor! Linki verip gereksiz yere reklamını yapmak istemiyorum.

    YanıtlaSil